W dniu dzisiejszym odbyły się szkolne eliminacje do konkursu STARBIOS 2.
W szkole do zmagań przystąpiło łącznie 11 zawodników, 9 stałych członków Koła Pasjonatów Biologii i dwóch uczniów zainteresowanych z klasy 2 AB.
Zadaniem było rozwiązanie testu przysłanego z Uczelni z pytaniami z zakresu lekooporności drobnoustrojów – wirusów i bakterii. A także problematyki szczepień i profilaktyki.
Konkurs tematycznie wpisał się w dzisiejszą atmosferę związana z zagrożeniem koronawirusem SARS CoV 2019.
Laureatami etapu szkolnego , którzy będą nas reprezentować w FINALE na Międzyuczelnianym Wydziale Biotechnologii UG i GUMed zostali:
1) Aleksandra Kąkol z klasy 1 BC
2) Błażej Mienik z klasy 2AB
3) Piotr Szczechowiak z klasy 1MH
Gratulujemy i życzymy powodzenia w FINALE !!!
Nieco więcej o STARBIOS 2 ze strony www UG:
Projekt STARBIOS 2 Structural Transformation to Attain Responsible BIOSciences złożony do programu Horizon 2020 i który uzyskał pozytywne recenzje.
W ramach projektu STARBIOS 2 Uniwersytet Gdański wraz z 11 partnerami z Europy, USA i Brazylii będzie pracował nad koncepcją uwzględniania w procesie badawczym konsekwencji społecznych i etycznych prowadzonych badań (Responsible Research and Innovation).
Ideą projektu jest opracowanie i wdrożenie w wybranych instytucjach naukowych prowadzących badania w dziedzinie szeroko rozumianych nauk biologicznych, chemicznych i biotechnologicznych indywidualnych planów działania, umożliwiających zmiany strukturalne w zakresie odpowiedzialnych badań i innowacji. Plan działania dla Uniwersytetu Gdańskiego, w tym dedykowany pilotaż realizowany w Międzyuczelnianym Wydziale Biotechnologii UG i GUMed, obejmuje m.in. upowszechnienie wiedzy o odpowiedzialnych badaniach i innowacjach.
Jedną z form edukacji społecznej jest organizacja Quizu tematycznego.
Obecny konkurs STARBIOS 2 2020 dotyczy wiedzy o lekooporności drobnoustrojów.
Zakres to:
- Zjawisko oporności naturalnej i nabytej u drobnoustrojów chorobotwórczych
- Replikacja materiału genetycznego drobnoustrojów – związek z lekoopornością
- Podstawy biologii wybranych wirusów: HIV, HCV, HBV, HSV
- Znajomość i umiejętność rozróżniania pojęć: MDR (multidrug resistance = wielolekooporność), XDR (extensively drug resistance = rozszerzona oporność), PDR (pandrug resistance = całkowita oporność), patogeny z grupy tzw. ESKAPE, MRSA, VRE.
- Główne sposoby działania leków przeciwbakteryjnych, przeciwwirusowych, przeciwgrzybiczych
- Główne grupy antybiotyków
- Wybrane terapie przeciwwirusowe: HAART (wysoce aktywna terapia antyretrowirusowa), acyklowir, DAA (bezpośrednio działające leki przeciwwirusowe)
- Mechanizmy oporności na leki przeciwdrobnoustrojowe
- Sposoby pomiaru lekooporności bakterii: metoda dyfuzyjno-krążkowa, seryjnych rozcieńczeń, E-testy.
- Przyczyny rozprzestrzeniania się zjawiska lekooporności, w jaki sposób człowiek przyczynia się do rozprzestrzenia się lekooporności.
Warto tu przypomnieć, iż odbyły się już 2 edycje konkursu w minionych latach: