Nasze Liceum na etapie okręgowym w sobotę 19 stycznia br. reprezentowała Laureatka etapu szkolnego Magdalena Chylewska z kl.2 AB.
Magda , aby zakwalifikować się do tego etapu musiała ze stosowną punktacją rozwiązać test etapu szkolnego oraz przygotować pracę badawczą, pt.: „Wpływ pH na rozwój fasoli zwyczajnej (Phaseolus vulgaris L.) w hodowli hydroponicznej”.
A oto wstęp:
Fasola zwyczajna nazywana także fasolą zwykłą jest rośliną powszechnie uprawianą. Zakres optymalnego pH dla niej dla upraw w glebie wynosi pH 6-7 (Jasińska, Kotecki, 1993). Jednak niełatwo jest znaleźć podobne i wiarygodne dane dla hodowli hydroponicznych. Ten typ hodowli, również na skalę przemysłową, staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Źródła podają, iż dla hodowli hydroponicznych generalnie optymalny zakres pH jest nieco niższy niż dla upraw glebowych (Sela, 2018). Celem pracy było sprawdzenie, czy pH ma wpływ na rozwój fasoli zwyczajnej w hodowli hydroponicznej, a jeśli tak, to czy będzie możliwe wykazać to już jednoznacznie na podstawie obserwacji rozwoju we wczesnych stadiach. Przyjęto hipotezy, iż:
- – pH ma wpływ na rozwój badanej rośliny już we wczesnych etapach jej rozwoju,
- – optymalna wartość będzie w dolnej wartości przedziału wskazanego dla uprawy glebowej (za literaturą, jak wyżej), tj. w odczynie lekko kwaśnym przy pH= 6.
W celu weryfikacji hipotez zaplanowano badanie polegające na prowadzeniu serii hodowli hydroponicznych zgodnie z zasadą jedynej różnicy, tj. w różnych wartościach pH podłoża oraz obserwacji roślin i pomiaru wybranych parametrów. Były to: siła kiełkowania, długości łodyg, powierzchni blaszki liściowej w stadium siewek z dwoma liśćmi (Foto.1.) oraz biomasy na zakończenie eksperymentu.
Ogółem w Olimpiadzie w Polsce brało udział 1514 zawodników, z czego próg 25-o punktowy przekroczyło 649, co stanowi 42,9%. To oni zmagali się z testem w Okręgach.
Teraz z niecierpliwością czekamy na wyniki testu i kwalifikacje do etapu centralnego.
Powodzenia!